torsdag 21 november 2013

Omø Børsten En Dansk havsörings fluga (Omö Borsten) upphovsman Ken Bonde Larsen

(uppdaterat 140119)
Jag har bundit hop ett stim Omø Børsten som ska levereras till en kund på ostkusten. Nu lever havsöringarna farligt denna vintern. Här är några både förtyngda och de utan bly.
Ett stim 

Bindmaterial
 Flugan är inte överdrivet komplicerad att binda. Här följer en enkel bindbeskrivelse:

Material jag använder:

Krok. Partridge CS 54 Saltwater Shrimp
Brun bindtråd
3 st Flankfjädrar från guldfasan (den på sidan som är röd/brun)
Dubbing av ullgarn klippta i lika delar och väl blandade, färgen kallas Tobacco
Clear flash
Blytråd om du ska förtynga.

Så här gör jag:

Bind in bindtråden vid krokögat och  linda bak till hullingen
är binder du in fyra strån flash
Bind in en fjäder som du strippat ren från det mjuka "fluffet" i sin stam och hackla i täta varv tre-fyra varv som en krage långt bak, klipp av överskottet.

Dubba med ulldubbingen till mitten på kroken och bind in nästa fasanfjäder likt den första men denna gången som en krage mitt på flugan

Fortsätt med dubbing fram mot krokögat lämna nån millimeter och bind in en tredje fjäder på precis samma sätt som de föregående och avsluta flugan ed ett snyggt litet huvud, en whipfinnish och lack
Omø Børsten

5 kommentarer:

  1. Hej,
    Jag skulle vilja färga mina räv pälsar som jag har hemma, (som man använder till mössan.
    men vet ej hur jag ska göra, läste att du är proffs på det. Så jag tänkte kan jag skicka mina 3 rävpäls kragar till dig? för färgning till mörkbrunt?
    så kallad betalar jag för det.
    Kontakta mig så fort som möjligt tack!


    mvh
    Sara
    Sarakaragul@hotmail.com

    SvaraRadera
  2. Hej

    Jag färgar inte skinn åt andra än mej själv. (Eller möjligen flugbindningsmaterial åt en fiskebroder)
    Jag vill inte ta risken att färgningen misslyckas, eller att skinnet blir förstört på annat vis.
    Gammalt dåligt garvat skinn kan bli förstört av värmen i färgningen. (ca 60grader)

    Men följ gärna min beskrivning och försök själv.
    http://pattegrisen.blogspot.se/2010/02/farga-ravsvansar.html

    Mvh Ulf Brandin

    SvaraRadera
  3. Omø-børsten er ikke en A.Jensen-flue... Det er en flue jeg har lavet for mange år siden. A.Jensen har bare kopieret den. Mvh Ken Bonde

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ken
      Du har ju helt rätt i att du är den rättmätige upphovsmannen till Omø-børsten.
      Jag fick frågan en gång om jag kunde binda flugan till en vän. När jag frågade om han visste vem originalet kom från svarade han A. Jensen.
      Jag sökte lite snabbt på internet efter att du skrev här. Jag kan bara konstatera att jag blev fel informerad. Rätt ska vara rätt!

      Mvh Ulf Brandin

      Radera
  4. :-) Hej Ulf... jamen det er helt iorden. Synes bare det er fint at andre kan bruge min flue:-) Især fordi den jo efterhånden er mange år gammel. Jeg mener jeg bandt den ca. 1992 første gang.... og tak for dit hurtige svar:-)
    Knæk og bræk - Mvh Ken Bonde

    SvaraRadera