onsdag 2 oktober 2013

Höstlov för fiske

Jag tog ledig från jobbet idag. Kanske en av de sista dagarna jag kommer till klubbsjöarna på ett tag nu. Det står några projekt på kö som kommer att ta en del tid från mej i höst. Vädret var helt fantastiskt och förväntningarna stora. Jag har tre klubbsjöar jag kan välja bland på nära håll. Kanske dags att göra ett "hat trick" 

Först körde jag upp till klubbens fiskekort vatten Mossasjön strax utanför Gnosjö i Småland. Det var krispigt kallt tidigt på morgonen, Jönköpings flygfält hade minus 7 grader i morse. men nu var det riktigt behagligt i solen. Nästan helt vindstilla.kanske tio plusgrader.
Vindkraftverken på Knuts Kulle

Napp!

Regnbågs lax

Först fiskade jag med en torris, en Superpuppa som jag nötte med vid tre olika kastplatser med lite olika förutsättnigar. Efter ca 25-30 minuter så äntligen ett rejält påslag av en inte allt för stor regnbåge på kanske 9-10 hekto. En snabb fight och ett snabbt nackslag med priesten. Matfisk! Nu dags  för ny taktik. Min vän Juhani talade om att han varit uppe i helgen och det enda som intresserade fisken var en streamer som är väldigt poppis utanför Värnamo vid sjön Kassen, en fluga med namnet VS. Jag får väl se om den håller vad han lovar. Ingen tvekan om den saken, första kastet och fast fisk. Lite större denna gånge drygt 1,5 kilo som också får följa med hem. Anledningen att de får åka med hem är att vi inte fiskar C&R i kortsjön. Jag bestämmer mej för att det får räcka med två firrar som ska med hem. jag byter sjö för att inte ta upp nåt mer här.

Nästa stopp blir några kilometer från det första som är klubbens göl. En härlig plats långt från allfarvägarna med en känsla av norrland.
Öronbedövande tystnad

Grillplats med sovmöjligheter i lyxklass

C&R
Tre ganska tätt efter varandra följande påslag med samma streamer (VS) som fick följa med på spöt från Mossasjön. konstigt att fisken inte blir skrämd när jag fightar deras kompisar. Det fick lov att räcka med fiske under ytan för denna gången. Resten av dagen får gå i torrflugans tecken. Jag bestämmer mej ganska snabbt att jag kör vidare till klubbens stora vatten. Där fiskar vi oftast från båt, eftersom det är ett enkelt sätt att nå olika platser.
Spegelblankt
Jag fiskar i cirka två timmar till. Jag testar några olika flugor helt utan några större funderingar på vad fisken egentligen vill ha. Klinkhammer, Tricolor och Humpy fick hänga i ytan. Egentligen hade jag velat binda på en harkrank eftersom jag såg några i luften och några som landat lite brutalt på vattenytan. Det vakade inte mycket, men min gissning var att det var dessa fisken tog. Och jag hade naturligtvis inget med mej som kunde se ut som en liten "Pappa Långben". Det började kurra i magen och jag kände att den här dagen har varit toppen. Dags att köra hem.

Vi hörs.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar