söndag 25 november 2012

Svinkallt höstfiske i klubbsjön

Jag körde upp en sväng till vårt öring och regnbågsvatten för att se om fisken var på hugget idag.. Kallt och rejält blåsigt var det och precis som väntat, helt folktomt. Det är bara idioter som ror ut på sjön i sånt jäkla väder tänkte jag. Men när jag väl rott tvärs över sjön och ankrat båten i lä bakom en skogsbeklädd kulle så blev det ganska behagligt en stund. Jag fiskade med en ganska liten svart Klinkhammer i väntan på att fisken ska visa sej i ytan. Men efter över en timmes väntan och inte ett enda vak så ger jag mej och byter taktik. Jag binder på en förtyngd streamer, ett ess i rockärmen när jag vill vara säker på att få fisk. En förtyngd streamer storlek #8 en >VS< ut med linan och låt flugan sjunka en stund för att sedan twista hem den sakta förhoppningsvis ganska nära botten där det kanske står en stor fisk och trugar. Jag nöter några kast men inget händer. Då testar jag med lite mer fart, ut med flugan och ta hem den snabbare. Inte ett nafsande, okej ut igen och låt den sjunka riktigt länge och hem snabbt med linan. Äntligen! Där sitter den! En fin öring på dryga kilot gjorde att värmen kom tillbaka i fingrarna och själen. Nu fick det räcka för idag. Jag packade ihop och for hem. 

Vi hörs.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar