söndag 28 oktober 2012

Det börjar bli kallt nu

Jag tog en sväng upp till klubbsjön i eftermiddag efter att jag kommit hem från ett bröllop som jag och frugan varit bjudna på i helgen. Kallt och bistert men helt vindstilla. Jag såg bara nåt enstaka vak på ytan medans jag tacklade ett spö. Undrar vad dom tar tänker jag. Det är nog fjädermygg eller nåt. Jag bestämde mej ändå för att gå ner på djupet när aktiviteten var så låg. Jag riggade med sjunklina och Boobie fluga -VS- (bindbeskrivning >VS< här)
VS Boobie
 
Jag ror ut med ekan jag sitter i mitt på sjön och lägger ut ett kast och väntar lite otåligt på att linan ska sjunka och dra ner flugan under vattnet. Jag börjar ta hem lina långt innan den lagt sej tillrätta på botten, och precis när flugan lämnar ytan så virvlar det till och den försvinner i ett huj. Nu blir det bråttom! löslina i mängd ligger ute och inte nog med det, den ligger ju halvsjunken  också. Hiva o dra i linan för att försöka få kontakt med fisken och bara hoppas att den krokat sej själv.
yesss den sitter! En riktigt pigg och fin regnbåge på ett knappt kilo får åka med hem.

Ett nytt kast. Denna gången väntar jag tills linan får lägga sej tillrätta på botten innan jag börjar "hand twista" hem linan sakta. Och döm om min förvåning när det börjar surra och leva i linan igen, två kast två firrar! detta kan inte vara sant. Nu känner man inte hur kallt det är längre. Snabbt in med linan och kolla hur kroken sitter. Den var enkel att kroka av för den var fint krokad i mungipan.En sån drömstart på fisket, men sen händer det inte så mycket mer på en lång stund så då bestämmer jag mej för att ro bort till sjöns utlopp för att kolla gallret (en munk) som sitter där för att hålla fisken inne i sjön.


Den brukar bli igentäppt av löv på hösten som gör att vatten nivån blir onödigt hög. Men den var nästan helt ren. Jag blev glatt överaskad. Ut igen och kolla om jag har nåt mer fiskeflyt innan solen går ner, vilket förövrigt blir lite tidigare än vanligt. Eftersom vi ställde tillbaka klockan i natt. Först fiskar jag i kanten av en djuphåla, men det händer ingenting på flera kast. Då bestämmer jag mej för att ro tillbaka till där jag började dagens fiske. Inget på första, inget på andra men på tredje kastet smäller det. Återigen en regnbåge i samma fina skick som de första. kanske en aning större än den som ligger i båten, men den får också simma tillbaka. Nu är det dags för hemgång innan solen trillar ner i backen. Det börjar bli snorkallt, vattnet som inte var helt öst i båten börjar frysa till is. Summering: tre fiskar på två intensiva, men meditativa timmars fiske.

Vi hörs.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar