söndag 30 september 2012

Europa tolva "UB Style"

Jag hade en tanke som jag ältade lite i huvudet igår. Och i morse när jag vaknade så var det nog det första jag kom att tänka på igen. En Europea-12 med cdc hackel borde ju flyta högt och bra, och samtidigt ge ett bra avtryck i vattenytan.
E-12 cdc

 
E-12 cdc foam body
 
Jag snurrade ihop en liten bunt och tog en sväng till klubbsjön. Det här måste ju testas på riktigt.
Det blåste konstant över trädtopparna så att det bildades riktiga vindstråk med löv längs med ena strandkanten. Där kunde jag se enstaka försiktiga vak mellan löven med jämna mellanrum. Det måste ju betyda att där finns nåt ätbart iallafall. Hur i hela helskotta ska fisken kunna se min fluga bland allt detta bråtet som flyter på ytan?
Här får jag nog hålla huvudet kallt och vänta in en fisk som patrullerar längs med kanten och stripa hem linan så fisken blir uppmärksam på just min fluga bland alla löven, när jag tror att fisken är på väg åt mitt håll. Håll i hatten, en fisk på ingående. Allt gick precis som skrivet i instruktionsboken. Fisken vakade ca två meter från min fluga, jag samlade in löslinan och gjorde ett försiktigt ryck som fick flugan att stripa en aning och skapa en liten plog på vattenytan -SLURP sa det när flugan försvann i en fin virvel bland löven. och jisses vilken fart det blev på den firren! han drog ut hela fluglinan från rullen och kom upp till ytan och visade sej, sen tog han en del av backingen med innan jag fick lov att börja veva hem lina igen. En rejäl rusning till och sen fick han landa i min håv. En fisk som fick följa med hem denna gången. Ett kilo ren dynamit! kolla in dessa fantastiskt hela och fina fenor.
En liten stund senare ser jag en fisk som vakar ganska nära mej som jag försöker fiska på direkt bredvid vakringarna. jag fick dit flugan bara några sekunder efter att den var uppe första gången, och den smäller på direkt. Jag fightar denna fisken ganska hårt eftersom jag ändå inte tänkt ta hem mer fisk idag. Den här gången var det en öring i samma fina storlek och kondition. -Okej, E-12 cdc UB style: Check!
 
Vi hörs.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar