söndag 22 april 2012

Humpy eller "The Goofus Bug"

Idag har jag bundit en liten svärm med flugor som fiskar fantastiskt bra torrt, när det blåser och krusar vattenytan så flugan blir svår att se. Den flyter högt och syns bra.


Den är också en skitkul fluga att öva prickskytte på vakande fisk i stilla vatten med.
Jag binder den så här:

Krok:
Torrflugekrok storlek#10 (ex. Kamasan B400)

Stjärt:
En liten bunt älghår som jag "stackar" ( lägger i en hairstacker och knackar ihop stråspetsarna, så de blir lika långa)  dessa binder jag in som stjärt, lika kort som krokgapet är brett.

Vinge:
En bunt hjorthår/rådjur som jag "stackar" och binder in ca 3-4 millimeter bakom krokögat. Jag klipper bort överskottet.


Dela vingen i två buntar och bid isär som en "åtta"

Ryggsköld:
Bind in en ny bunt med hjorthår i den änden du klippte av från skinnet

Kropp:
Dubba kroppen fram till strax bakom vingen med valfri dubbing eller linda kroppen med floss silke

Vik nu fram bunten med hjorthår som på bilden och bind ner den med några försiktiga varv med bindtråden. Kom ihåg att tunn stark tråd skär lätt igenom hjorthår som en skarp kniv.

Nu kan du klippa bort överskottet som på bilden. Men du! Lämna kvar vingen.

För att göra en hållbar fluga så rekomenderar jag att du lackar ryggskölden med
Fly-Tite.

Nu binder jag in ett par hackelfjädrar med den blanka sidan mot mej. Den här binder jag med en brun och en grizzly fjäder. Du kan binda en Humpy i vilka färger du vill.

Jag sätter sedan bägge fjädrarna i hackeltången och lindar först ett eller två varv bakom vingarna och sedan resten fram till krokögat där jag binder fast ändarna och klipper bort överskottet.

Avsluta med ett par varv med din whipfinisher eller några halvslag innan du klipper av tråden.


Nu återstår bara att lacka huvudet
Humpy



Så gör jag.
Vi hörs.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar