söndag 11 september 2011

Höstfiske efter regnbåge i stilla vatten.

Jag tog en rövare och smet iväg till klubbsjön för att hinna prova fiskelyckan innan skitvädret från väst drar in i veckan. Jag började med att binda på en Klinkhammer på flytlinan som ska fiskas precis i ytfilmen på vattenytan.

Jag lade ut linan och lutade mej tillbaka i båten som vi använder i klubbsjön och sträcker mej föröver efter kaffetermosen som ligger i korgen jag brukar ha med mej när jag fiskar från båt. Där ligger ett par rullar med olika lintyper och några flugaskar om inte de askarna som ligger i fiskevästen skulle råka innehålla just den flugan jag bara måste ha just idag. Men oj vad snopen jag blev när jag inte hittar termosen, det slår mej direkt att den glömde jag nog på diskbänken när jag stack hemifrån. Nu snackar vi om akut kaffeabstinens. Jag hade antagligen inte varit lika kaffesugen om jag visste att kaffet var med. Jag bestämde mej för att försöka skriva ett snabbt inlägg på Facebook med telefonen om min miss med kaffet medans jag satt här och väntade på aktivitet, sånt skit ska man inte hålla på med när man sitter ute och fiskar så här. Naturligtvis missar jag att en regnbåge går upp och smakar på min fluga. Bort med telefonen och koncentrera mej på fisket istället. Det ger utdelning ganska snart. En riktigt fin regnbåge kliver på och drar ut en hiskeligt massa lina från rullen. Jag känner direkt att det är en rejäl fisk på ett par kilo, så jag får vara lite försiktig med min tunna tafs  (0,14mm) men det går vägen och jag krokar av vid båten.
Jag fick påslag två gånger till på samma fluga, de fick gå tillbaka igen, Catch & Release idag. Sen frestade jag fisken först med en -Nalle Puh- på ytan utan att nån var intresserad, för att sedan binda på en favoritstreamer En -VS- som jag bundit lite mindre än vanligt storlek #10. Den gav inte heller nåt idag. Men fisken var hemma och vänlig nog att fiska på torrfluga. Så trots att jag glömde kaffet så var det en riktigt fin dag idag.

Vi hörs.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar