tisdag 3 maj 2011

Flugbyte med Peter Scheffler

Jag fick ett brev i lådan med en STOR fluga inuti. Jag tycker det är både kul och lärorikt att byta flugor med andra flugbindare, dels för att öka på min egen inspiration och för att snappa upp lite idéer och bindknep från andra kompetenta flugbindare. Historiskt så finner man massor av namnkunniga flugbindare som kopieras till höger och vänster, Frank Sawyer, Lew Oatman, Lee Wullf, Bengt Öste och Rolf Smedman för att nämna några. Det finns massor av flugbindare i dag som också skapar mönster som används mer eller mindre flitigt i våra vatten och även ute i den stora vida världen.  I Sverige och Skandinavien formligen dräller det av formidabla flugbindare. Vi har ju Lennart Bergqvist (Flugbindning på mitt vis) som fungerar som en "guru" för många av vårt lands flugbindare och flugfiskare. Johan Klingberg,  Morten Øland, Claus Eriksen och Ulf Hagström bara för att nämna några namn som "poppar" upp i skallen. Man möter ju ständigt nya ansikten när man har en hobby som flugfiskare och flugbindare. Fler människor än man kan ana har fiske som sin hobby. Flera är flugfiskare och därför blir steget inte så värst långt innan flugbindningen blir en del av hobbyn för många spösvingare. Somliga sticker ut lite mer än andra. Och vissa blir mer eller mindre proffs på flugbindandet. Claes J:son Johansson,  Johan Klingberg och Mikael Frödin är bara några exempel. Jag bytte till mej en fet gäddfluga från en flugbindare som visat att han platsar i historien som skrivs just nu.
Gäddfluga av Peter Scheffler

Tackar för gädd godiset. Den hamnar på min "Flywall of fame". Vem vet, vi kanske ses på nån workshop nån gång.



Vi hörs..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar