lördag 16 april 2011

Jag ville ha Öring men det blev Regnbåge.

Jag tog en sväng till klubbsjön idag vid lunch. Det var först meningen att jag skulle komma upp tidigt på morgonen tillsammans med Juhani och Mikael, men det kom annat emellan som pockade på uppmärksamheten. När jag kom upp till stugan så hade mina kamrater precis åkt härifrån. Mikael hade tagit en rejäl öringhanne med en fet krok på underkäken.
Insjööring (Salmo trutta lacustris)

En tunn insjööring
Och en tunnare variant av samma sort. Dessa fick lov att gå tillbaka igen. (C&R)

Jag började fiska med en riktigt liten fjädermyggs imitation som jag fiskade torrt med eftersom jag såg en del vakande fisk på sjön som sög i sej nånting från ytan riktigt försiktigt. Redan efter en timme hade alla vak upphört helt så jag bestämde mej för att byta till en fluga som jag gärna använder som en allroundfluga under ytan. Den heter VS. Medan jag sitter där och ska knyta på flugan på tafsen (den jag använde idag var storlek #10) så börjar en fisk vaka igen bara några tjugotal meter ifrån mej där jag sitter med en fluga som är så olik en fjädermygga den bara kan. jag bestämmer mej iallafall för att lägga ett snabbt kast över där fisken vakar för att se om den blir sugen på nåt lite större att äta. PANG! på första försöket. Fast fisk som inte ger en större fight att tala om. Jag försökte kroka av försiktigt utan att skada, men det gick inget vidare för flugan satt långt ner och fisken fick följa med hem istället. Jag öppnade magen och kollade innehållet som nästan bara bestod av fjädermygg.

Nu börjar telefonen ringa. Det var Tony som undrade om jag var intresserad av att hänga med till Västkusten i morgon och kolla om där är nån havsöring hemma. Jag svarade ja utan att fundera så värst mycket mer på det. (det var redan nästan bestämt att jag ville fiska på kusten i morgon) Några snabba samtal till så var det bestämt att vi sticker strax efter 07:00 på söndag morgon.

Väl hemma igen efter fisket i klubbsjön så skulle jag bara kolla att alla kustgrejerna är där dom ska. Hmmmm var fan har jag mina kustspön ??? Satan i gatan, jag har glömt dom där jag fiskade sist. Skit oxå! Jag kunde nästan ta livet av mej nu. Jaja dom är inlåsta i tryggt förvar iallafall. Nu måste jag tänka om, har jag annat som kan användas i stället? Det ska nog lösa sej. det största problemet är nog att jag ska testa en ny rulle som är bäst matchad med det kvarglömda spöet, men jag har andra allternativ som får gå som surrogat i morgon.

Nu hoppas jag på ett sånt skitfiske att jag bara har kul saker att skriva om i morgon.

Vi hörs...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar