måndag 25 april 2011

Jag testade min nya rulle i påskhelgen.

Holy smoke!
Ambassadeur ZX 3600 IVBC Kan det bli bättre än så här? Jag monterade rullen på ett Berkeley Titanium SSGS 10 fot 15-55gr spinnspö och testade fisket med ett 30 grams bombarda tackel. Tungt? Ja, men jisses vilket sus i rullen när projektilen skulle blötas i vattnet. Det ska nog nämnas att jag först testade rullen på mitt 10 fots Abu Suverän spö som kändes ganska mycket för grovt för kustfisket som jag skulle ägna mej åt denna gången. Därav bilderna på det spöt.

Linan som ligger på rullen är en Spiderwire ULTRACAST Invisi-Braid 0,20mm som klarar 20,7 kilo
En helt rund lina som med sin ganska klena diameter ändå ligger bra på rullen utan att skära igenom och fastna i de underliggande lagrena.

Duktigt överdimensionerad i styrka. Men ska det vara det bästa, så ska det.



Efter lite testande och justerande med den mekaniska bromsen var det alltså dags att se om det gick att få lite längd på kasten, och det gjorde det med råge. Den frikopplade lin spridaren påverkar nog kastlängden med ett antal procent på kastlängden. Det kändes iallafall så. Tumgreppet kändes riktigt distinkt och stabilt i konstruktionen. Bromsen får jag väl återkomma med till den dan jag till äventyrs skulle råka fånga en fisk som behöver fightas ;o) Kort sagt en helt fantastisk liten skapelse från Abu och Svängsta. Jag applåderar!!!

Här är lite fakta för den som gillar det.

Mjuk som silke, tuff som få. Mörrum ZX är ett flaggskepp i en armada av rullar med bästa prestanda. Den finns som vänster- eller högervevad modell i två nätta storlekar - båda två med mer kraft och känsla än du kan ana.


- Spole i flygplansaluminium
- Infiny II™-spolsystem
- IVCB-broms (Infinite Variable Centrifugal Brake)
- Precisionsfräst mässingsväxel
- Linförare i TiN (Titaniumnitrid), belagd med SiC (Silicon carbid)
- HPCR+-kullager i spolen
- IAR (direktverkande backspärr)
- 7 kilo maxbromsbelastning
- Kallsmidda aluminiumgavlar
- Platta, greppvänliga EVA-vevgrepp
- Tillverkad i Sverige
- Kullager: 10+1
- Linkapacitet: 245m/0.25mm
- Utväxling: 6.3:1
- Vikt: 266g
- Högervevad

Det är inte vilken rulle som helst som får äran att bära namnet Mörrum. Den här graciösa skönheten är förmodligen något av det vassaste du kan fiska med. Konstruktionen och de utvalda komponenterna gör den extra lämpad till att kasta även lättare beten med precision och kontroll. Spolupphängningen, den hyperlätta spolen i flygplansaluminium och en smidig centrifugalbroms ger dig kastlängder och känsla som slår det mesta. Den höga utväxlingen underlättar fiske i snabbt tempo. Carbon Matrix-slirbromsen och IAR-backspärren ger dig pondus i fajten med storfisken, i vilket vatten som helst.

Vi hörs.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar