torsdag 3 mars 2011

Nä, nu räcker det !

Jag är vårtrött, så jävla trött på den här förbaskade kung Bore som inte släpper taget om vintern. Jag vill komma ut och fiska efter havsöring på kusten. Målet är Österlen (Prästens Badkar eller Kivik) så fort väder och vind ligger någorlunda inom de rätta parametrarna. Kraven blir bara lägre och lägre för var dag som går dock. Nu undrar jag om det är nån som läser här som kanske har koll på om isen ligger inne vid land, eller om det går att komma till och veva en lina i vattnet? Vi är några som talat om att kanske ta oss söderut i helgen om det blir som vi vill. Du kan väl skriva en kommentar om du vet !!! Det kanske rent av hinner bli 1:e april och västkust innan vintern släpper taget om oss helt.
U Brandin
Fotografering.
Jag har avslutat en Fotokurs som jag deltagit i några veckor nu. Det var riktigt intressant att lära sej om kamerans funktioner och vad bokstäverna på "ratten" faktiskt betyder, och vad de har för funktion framför allt. Jag hoppas att det kommer att avspeglas här i min lilla fiskevärld på nätet. Vi testade att ta bilder på flugor i studio med hjälp av lampor och olika bakgrunder, jag testade också några olika objektiv och mellanringar. Resultaten blev ju häpnadsväckande bra trots att min kamera inte är av nån riktig proffskvalitet. Ett litet aber bara som infinner sej är det faktum att om du tar en bild på en liten, men välbunden fluga så upptäcker du alla fel och brister på den när du drar upp bilden på till exempel en datorskärm. kolla här så fattar man vad jag menar.

Cdc mot ljus bakgrund



Cdc mot mörk bakgrund














Jag kommer väl antagligen att avsluta huvuden på småflugor med lupp efter att ha sett hur väl man ser att krokögat är täckt av lim och cdc.
Vi avslutade fotokursen på det enda sättet som anstår en riktig flugfiskare, jag tog på "uniformen" till de andra kursdeltagarnas stora glädje. Jon Erlandsson som också var med på kursen såg inte det konstiga i detta. De övriga kursdeltagarna hade nog ganska kul åt oss "Fiskenördar" Men faktum är att vi hade också riktigt  kul när vi tog Studiobilder med jacka och väst på. Lite annorlunda faktiskt med bilder som saknar träd eller vatten som bakgrund.
 Nu blev ju inte fiskeabstinensen mindre heller.


En man som heter John som såg min bindbeskrivning där jag beskriver hur man binder Pattegrisen  frågade mej om jag tycker det är okej att använda substitut till att binda smånassar. Jag tycker nog att Mårten Öland och Claus Eriksen har valt den ultimata fjädern till sin fluga. Här visar jag två av de vanligaste alternativen till speyfjädern som är originalet. Jag tror nog att bilden talar för sej själv, men det är naturligtvis upp till var och en om man vill binda varianter av ett original.

Pattegris fjädrar

Nu ska jag sätta mej ner och längta ännu mer tills isen släpper...

Vi hörs.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar