onsdag 10 november 2010

Gör det själv ?

Jag har skrivit på bloggens rubrik att jag binder flugor, fotograferar och "Hemmagjort"? Vad menar han med det kan man undra?

Verktygsställ

Nu när vintern är på ingående då sätter sej en del ner och binder lite flugor och rullar av fluglinor från rullarna. Det gör jag också. Jag tycker dessutom att det är riktigt trevligt att få lov att tillverka mina egna fiskeredskap och tillbehör till fisket och flugbinderiet, det brukar bli tid över till det under vinterhalvåret. Jag är absolut inget snickarproffs eller "snidare" heller för den delen. Men jag är nogrann och jag har  massor av tålamod och kunskapstörst. Därför lever jag efter devisen -kan andra, så kan jag också- Jag vill gärna att andra som läser här ska kunna snappa upp idéer på samma sätt som jag gör när jag läser om andra fiskare och fixare.

Här är några prylar som jag gjort under årens lopp.

Priest och Amadou

En priest eller präst som man kanske hellre säger här i Sverige är ett redskap som du avlivar den fångade fisken med på ett snabbt och effektivt sätt. (Jag kallar den för "bonk") Skinnfliken är en liten "torrflugetork" som du använder när en fisk tuggat och slemmat ner din torrfluga. Du behöver bara tvätta av flugan i vattnet du fiskar i, sen klämmer du flugan i den hopvikta skinnbiten med Amadou inuti och vips som genom magi har flugan torkat nästan fullständigt. Jag återkommer troligen med en beskrivning om hur man tillverkar en sådan av svampen Björkticka som är stenhård på ovansidan och ser ut som en hästhov som växer på döende björkstammar. Den funkar som en supersugande tvättsvamp.
 Här är en annan bonk.
Kosa
Det är märkligt vad gott kaffet smakar i en trämugg.


Nymfask

En liten flugask som är tillverkad av tunna skivor av masurbjörk.

Knivarna
 måste jag tacka Peter Jörgensen, en riktigt kär gammal vän från barndomen och
Juhani Karppinen en fiskevän i vått och torrt för att jag vågat mej på att tillverka.
Två riktiga snidare som inspirerat mej jättemycket.

Den översta kniven har ett rostfritt blad med en kärna av kolstål som går att bryna riktigt vass (min fiskekniv)
Den andra kniven har ett Damaskusblad som är grymt snyggt, en kniv som beställdes av en vän och jägare.
Baksidan
Man får inte glömma att även knivslidan är ett riktigt hantverk för sej, jag har lite svårt att fatta att en sån enkel detalj som sömmen och hänget med infästing kan bli så snyggt.

Det här är inga prylar jag kastat ihop på en helg eller så, utan snarare projekt som kan ligga i veckor, månader och ibland år innan de blir färdiga grejer. Material ska skaffas, kunskap ska inhämtas antingen i böcker på nätet eller kamrater som sitter inne med visdom. Jag kanske behöver fixa ett specialverktyg eller två. Det gör inget att det tar lång tid, för när det äntligen är klart så känns det rätt fint att använda sina egna redskap och prylar i sitt fiske och friluftsliv. Det är sånt här som gör att jag tycker det är skitkul
"att göra själv"

Hoppas nån där ute blir taggad att göra nåt eget.
Det kommer mer.

Bye bye.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar