söndag 10 oktober 2010

Suveränt fiske och strålande väder igen.


Fjädermygga storlek #16

Idag var de riktigt på hugget!
Jag var vid sjön strax efter lunch och kunde konstatera att jag missat Birger, troligen bara med en hårsmån. Han hade skrivit i klubbens fångstjournal att han behållt två fiskar där den ena väger 2,2 kg om jag minns rätt.(1,7kg var det visst) Det är en riktigt bra storlek på matfisk. Fisk som verkligen är riktigt rosa och fin i köttet nu på hösten.

Jag hinner nästan inte lägga ut linan innan första fisken hugger som den inte sett mat förr.
Jag fiskar återigen med en liten fjädermygga på ytan, för att det är rätt häftigt att se de explosiva påslagen som regnbågarna gör när de hittar dem.

En stund senare när jag precis hällt upp en mugg kaffe så ser jag ett vak vid sidan av mej som jag bestämmer mej för att kasta prick med flugan i. Det tar en liten stund att ställa ned muggen ta hem linan och kasta om på nytt i ny riktning, så jag är ganska säker på att fisken är långt borta vid det här laget. Men där hade jag fel för precis när flugan landar far fisken upp ur vattnet som skjuten ur en kanon med flugan i mun på väg rakt mot mej. Jag kämpar febrilt med linan för att få kontakt med fisken för ett mothugg som jag missar med flera meter. Den fisken krokade av sej själv. (instant catch & release) Jag byter taktik en stund nu för det börjar blåsa rätt kraftigt, så jag går under ytan och fiskar med en liten lätt förtyngd spigg imitation som ger resultat ganska snart. Ett försiktigt nafs när jag tar hem linan sakta, jag ökar lite och då suger det till lite bättre, fast fisk men ingen storlek så den fick gå tillbaka efter en kort fight. Efter ca en halv timme avtar blåsandet och fisken börjar vaka igen så jag byter tillbaka till torrfluga. Det var rätt val för jag får på en båge till som inte vill följa med hem, men jag har andra planer för honom. En försiktig fight och ca fem minuter senare så ligger den också i håven.
Nu får jag sällskap i sjön, först kommer Gunnar Ågren som fått fritt från HSB! (hon som bestämmer) och lite senare trillar Janne Isendahl in med sällskap av sin son Patrik som också vill fiska lite.
Jan och Patrik Isendahl
Janne undrar om jag vill följa med honom på ett flugbindar seminarium/flugbindarträff med Claes Johansson från Lerum, en flugbindare som visar hur han  binder realistiska eller kanske rent av ultrarealistiska insektsimitationer och som också håller en liten instruktion om hur man ska binda själv. Detta tål att funderas över!







Nu börjar det bli dags att dra sej hemåt, men först ska fisken som jag förvarat kallt i en kylväska, tas ur och fjällas så jag slipper det kladdet hemma på diskbänken.
Rensbordet
Detta blir middag i morgon. Det passar ganska bra för det blir en aning enklare att ta ur benen ur filéerna om man nu väljer det alternativet, när fisken legat i kylen ett dygn. Janne och Patrik kommer efter ganska snart för det börjar kyla på ganska rejält ikväll. De blev utan fisk. Medan Gunnar hade ett bra fiske med kontakt sju gånger och jag tror han sa att två åkte med hem.

Vi hörs.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar