lördag 16 oktober 2010

Kan du visa oss hur man flugfiskar.

Jag fick besök i helgen. Tre kamrater som delar ett intresse. Nämligen hör och häpna, fiske!

Andreas, Fredrik och Eric
Jag tror att deras intresse i första hand handlar om havsfiske efter stor-torsk, sej och helleflundra. Men även en och annan makrill och havskatt står nog på menyn. Grabbar som brukar "brutalfiska med feta prylar" med andra ord. Trion kommer från Göteborg och stannar över helgen. Vi ska gå igenom flugfiske från grunden, ( i detta fallet fiskar vi i stilla vatten = i en sjö från båt) ett fiske som är så långt ifrån havsfiske man kan komma. Grabbarna har väldigt lite erfarenhet eller ingen alls när det gäller flugfiske. Jag ska försöka förmedla lite om grunderna och tekniken i hur man ska få linan att transportera den lilla lätta flugan ut i vattnet. Det första vi gör är att vi kollar hur utrustningen bör se ut. Vi kollar spöklass och att lina med tafs matchar varandra och spöt, jag talar lite om flytlina respektive intermediate och sjunkdito. Vi sätter ut två båtar som vi ska fiska ifrån. Det är ganska praktiskt att öva från båt eftersom man slipper fastna i trädgrenar, gräs eller buskar då. På tafsarna sitter det ganska lätta flugor på från början. Sen börjar vi med att få ut linan genom spötoppar ur vattnet och upp i luften. En och annan skeptisk blick på prylarna ser jag nog, men efter en liten stund så börjar det hända saker,
Andreas som jag har i min båt börjar treva lite innan han får höjd och längd på sina kast. Och redan efter nån timmes ihärdigt vevande med flugspöt så börjar han förstå hur det hela ska gå till.
I början talar vi inte om några längdrekord och inte heller världens vackraste linbågar för den delen, men det är inte det viktigaste när man precis börjat lära sej den ädla konsten att fiska med fluga. Man behöver inga superlånga kast för att fånga fisk. det är ju viktigare att försöka ha flugan på eller i vattnet om den ska ta fisk.

Kolla här så ser du vad jag menar.




En flugfångad regnbåge
Fredrik får på en fisk som tar honom på ett äventyr som kan få vem som helst i darrning, fisken for fram och tillbaka flera vändor innan den till sist får känna Eric´s nät. Man kan nog ana att ingen i den båten fryser på en stund.

Andreas ville också ha fisk vid det här laget så när vi såg ett vak nästan inom kasthåll sa jag åt honom att lägga flugan i den riktningen. Det gick precis enligt "bruksanvisningen" och flugan landade bara nån meter offside, då sa jag till honom att ha is i magen och vänta lite, fisken kan ju gå åt vilket håll som helst. PANG sa det med ett rejält hugg på flugan och Andreas höjde spöt i ett fint lyft och kroken sitter. Nu börjar en nervös stund för en kille som inte är van att fighta fisk med silkesvantar. Först måste han ta hem linan med vänsterhanden istället för rullen och veven, det är ovant. Det blir nog inte mindre spännande när jag påminner honom om att tafsen inte är grövre än 0,14mm som ett hårstrå nästan ;) Fighten varar flera minuter. Fisken gör även ett helt varv runt båten som förövrigt ligger med ett ankare nere som fisken kunde fastna i, men det ville jag inte skrämmas med.
Andreas
Det gick ju också bra till slut. Eric fick också påslag på sin fluga, men missade tyvärr krokningen på den. Han blev utan fisk precis som jag.Vi bestämde att vi var färdiga för dagen vid artontiden på eftermiddagen, det mörknar ju snart och det är ju en dag i morgon också och vi ska upp tidigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar