söndag 3 oktober 2010

Gösfiske med Gnosjö Sportfiskeklubb GSK

Dagens fiske var riktat på gös och jag hade väl hoppats på sällskap i båten så vi kunde köra trolling med wobblers. Men de hade lämnat återbud så jag fick köra solo i min båt. Eftersom det blåste så mycket som det gjorde med friska vindar och kraftiga vindbyar så hade jag fullt upp med att hålla båten rätt mot vinden. Att rigga spön och drilla fisk under sådana omständigheter är inte helt enkelt.

Jag körde runt ett par timmar iallafall med två spön tacklade med wobblers.

Vi hade bestämt att ta en lunch klockan 12:30 vid en grillplats i skogen.
Lite mat i magen och taktiksnack med Tony (inte med på bilden) Gjorde så att det kändes som jag fick en anledning att växla fiskesätt.

Det fick bli vertikalfiske istället.Vertikal jigg är en ny erfarenhet för mej. Jag har testat förut, men då med prylar som kanske inte var helt rätt för ändamålet. Nu är utrustningen uppdaterad.Jag hakade på Tony som ställde sin båt lite i lä bakom en holme med hjälp av ankaret.

Hans tips var att färgen på jiggen för dagen var gräll orange eller i rött. Det funkar för mej, jag fick på en röd jigg som jag kunde öva mej lite på.

Lyft spöt, sänk sakta, upp igen denna gången lite ryckigt, sänk sakta. Kolla så du har kontakt med botten, upp igen och ner sakta. Snegla lite på ekolodet för att kolla om du ser nån båge där. Paus några sekunder. PANG! vilket hugg. Jag drillar den upp till ytan, men där bestämmer den sej för att kliva av. Jag fryser inte längre nu. Det är väl märkligt att en fisk på kroken får upp tempen i kroppen så snabbt. Nu känns det plötsligt väldigt enkelt och framför allt, ett skitkul fiske. Efter en stund i snålblåsten blir jag småfrusen igen, men det löser sej för då får jag på ett riktigt rejält hugg en gång till. Den här gösen följer med upp i båten. Den får faktiskt också följa med hem. Niclas och Gunnar ville också fiska stillastående en stund, men de hade inget ankare med sej. Små bekymmer, häng båten vid min så kan vi ju passa på att dra lite fiskehistorier samtidigt. Det börjar dra sej mot eftermiddag nu så jag börjar sikta hemåt Vi bestämmer oss för att börja dra oss mot platsen där vi sjösatte båtarna. Vi ska bara testa ett ställe till på vägen dit. Det blev bom.
Jag tror att de flesta av oss tog fisk idag. Sex båtar och tio man som fiskade, nån tog flera, nån tog nån och jag ska fortsätta le ett år till för jag tog en mer än en som tog ingen... ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar