lördag 18 september 2010

Fiskedass/vedskjul

Uppe med tuppen och käkade en stadig frukost.sen var jag faktiskt vid klubbstugan precis hela dagen. Jag ville fiska men klubben hade kallat till ett arbetsmöte där vi ska bygga nytt vedskjul/utedass för det gamla börjar knaka i gavlarna.
Rivningskåk






Jag hoppades att det skulle komma så mycket folk som skulle bygga att jag blev överflödig så jag kunde fiska istället, men tji fick jag med det. vi var sex man som kavlade upp ärmarna och drog igång med "Grovgörat" ;) 


Här ska skjulet stå

Först lade vi ner lite hålsten som golvet ska vila på, sen skruvade vi på golvbräder av tryckimpregnerat för att sedan börja resa stommen av reglar.

Här är det Patrik och Kenneth som får kivas om förståndet och snickarkunskaperna.

Golvet

Nu går bygget med en rasande fart, det är snart dags att färdigställa taket.
Det är viktigt att få ordning på taket och täcka det med papp så att det är vattentätt.

Medans Patrik och Gunnar spikar tak så fixar vi andra med lite fönster och tvär reglar.
Här tar vi rast vila i klubbstugan för lite fika och käk, för det går det åt när man sliter som vi gör.
 
Nu ska den tjärade takpappen på taket sen är vi klara för denna gången.
Jag fick ca en timme över till fiske efter att vi avslutat bygget. Det var inte bara jag som provade lyckan, det gjorde även Patrik och Kenneth. Kenneth tog en öring och en regnbåge medans jag fick fighta en regnbåge tills han klev av och gick hem så jag och Patrik blev utan.


Vi fortsätter med dassbygget nästa lördag vid niotiden. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar