söndag 19 september 2010

Fiske i ösregn

Jag och frun var uppe ganska tidigt idag, vi skulle ju rösta i valet.
Det var ju bra för då kan jag komma iväg för lite flugfiske under dagen sedan. Jag är ganska utsvulten på den fronten vid det här laget. Det har ju varit väldigt lite flugfiske på sistone. Jag har mest varit ute i havet och fiskat efter torsk, havsöring och lite makrill den här sommaren. Det är inget fel med det för det är ju god matfisk, men jag tycker nog att flugfisket är det som är absolut roligast.
Söndagsfiske
Vädret som utlovats idag var ju ganska spännande, Det var rätt skapligt när jag kom till sjön men jag fick testa vattentätheten ganska ingående. En bra jacka i kombination med rätt under (i dag blev det ylle) och riktiga Gore-Tex regnbyxor gör att det blir riktigt bekvämt och rent av ganska mysigt att vistas ute i elementen som omväxlande ösregn solsken och kraftiga vindar. Fisket däremot var ganska besvärligt. Jag försökte växla flugor efter omständigheterna Insektsimitationer på ytan efter regnskurarna som ska likna sådant som krashat på vattenytan typ getingar, myror eller knott. Och under ytan fiskade jag bara när det regnade som mest då med McPhail Emerger Caddis av Davie McPhail.

Det gäller ju att vara riktigt på allerten när höstöringarna jagar efter glest utspridda insekter i ytfilmen för det går undan med en jäkla fart och har man missat så dröjer det innan de kommer igen,
annat är det när dom makligt välver sej med vidöppen mun då dom nästan silar i sej små insekter som knott.

Höstgodis

Här är de flugorna som fick testa vatten idag

Geting: av färgat hjorthår
Foam myra: (med liten vinge för visibilitet) den frestade till hugg igår
Balldansen: brun vinge orange kropp
Knott: vingad
TKK: två "kopulerande" knott
Emerger Caddis

Dagens facit:
Ett hugg på  McPhail Emerger Caddis som inte blev mer än så, och ett riktigt nersug på en Balldans när mina tankar var på en varmare plats som gjorde att jag stod där med en lång näsa.
Jag fiskar nästan alltid från båt när jag är vid klubbsjön (ibland flytring)
Sen hände inget mer utan jag rodde iland och gick upp till stugan där jag  tände en brasa som fick värma händerna på mej.
Efter en stund fick jag sällskap av Gunnar Ågren som också skulle fiska. vi tog en fika innan jag avslutade min dag vid sjön och åkte hem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar