fredag 30 juli 2010

Torsk på -Pattehäckla-

Jag följde med en god vän och granne Rolf Moberg, som ville ha sällskap när han skulle lägga ut nät utanför Hällevik på Listerlandet i Blekinge för att ta lite "Skrubba" och skädda. Vi bestämde även att vi ska testa om där finns nån torsk att pilka efter. Okej! Jag har testat en idé på Makrill som funkar grymt bra. Undrar om Torsken också är sugen på räkor?
Jag band upp fyra Pattegrisar i storlek #2 alltså skapligt stora rostfria krokar  som jag knöt ihop till en häckla som jag hängde på "Torskpåken". Sedan på med en pilk på 200 gram och ner med grejerna i vattnet, ner till botten ca 20 meter och knacka lite, veva upp nåt varv och retas lite...Pang! det tog inte många sekunder fören den första satt på plats. Nu är jag lite nyfiken på om fisken sitter på pilken eller på en "Gris". Ett noll till Pattegrisen! Den får följa med hem till stekpannan. ner igen och vänta en stund, nu är det en till på som vill upp och kolla vad som finns över ytan. En liten rackare som sitter i pilken. Ner på nytt med grejerna, Vi driver ganska rejält för det blåser ganska skapligt. men det har vi inga problem med eftersom vi fiskar av lite större ytor då. Ett nytt påslag, denna gången känns det bättre. Men det är ett dubbelhugg som får gå tillbaka hem igen. Totalt 12-15 fiskar som nästan alla satt på den lille grisen. Två till stekpannan. Resten fick växa till sej till en annan gång.
Ambassadeur 7000i LC




Nu är det färdigfiskat för idag.
Lite drygt en timmes fiske efter Torsk,
Ett intressant resultat med en kul häckla.

(När jag fiskade efter Makrill utanför Bua på
Västkusten förra året
så var resultatet lika överväldigande
med en sån här "Pattehäckla"
som var bunden på något mindre krokar.)





Nu ska jag deppa lite, för det regnar ute....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar