tisdag 29 juni 2010

Sundets Blå en havsörings tandem fluga.

Jag har haft en beställning liggande på några flugor som jag lovat binda upp till en trogen kund. Det är ett sant nöje att få binda flugor på beställning som jag gör till vissa kunder. Ibland kommer det en fråga om jag kan binda en speciell fluga som man kanske sett i en tidning, vid vattnet eller på en film. Att se om jag har materialen som matchar, eller om jag behöver färga en skinnbit eller några fjädrar, kanske måste jag handla hos någon välsorterad flugfiske butik där jag kan finna det som saknas. Den här flugan som ursprungligen är bunden av Petter Larsson finns beskriven av Pelle Klippinge Här vid  Flugfiskemagasinet RACKELHANEN

En tandemfluga som är ganska petig att binda när man ska försöka  hålla krokarna i en fin linje.
Så här gör jag på mitt vis... 

Man börjar med att binda den bakre kroken I det här fallet en rostfri kemvässad "Stingerkrok" #6

Du binder med en röd bindtråd.
Börja vid krokögat, linda bak hela vägen till krokböjen och sedan fram till ögat igen så du har ett bra underlag att binda på.
sedan binder du in en bit hot orange rävsvans bit ovanför krokböjen, som du binder ned hela vägen bak till krokböjen, gå tillbaka med bindtråden till krokögat igen. Här ska du binda in en remsa med flat silver tinsel som du ribbar hela vägen till krokböjen och tillbaka till krokögat.
nu ska du binda in en bit ljusblå rävsvans på krokens undersida vid krokögat. den ska vara ungefär lika lång som den orange biten på ovansidan av kroken.(Observera att du faktiskt binder den "upp och ned") Ta loss kroken från städet nu och t igenom en bit monofil fiskelina ca 0.25-0,30mm "dubbelt igenom krokögat.

Nu sätter du fast den främre kroken, här har jag en rostfri kemvässad "stinger" #4 som är en storlek större.

Här vill jag varna känsliga flugbindare!
Det är skitlätt att "råka" stryka rävsvansen bakåt och hoppsan där satt visst en krok till, Fastna...

Tag den andra kroken och se till att du håller den med krokböjen uppåt och bind fast de två monolinorna längs med ryggen på den främre kroken hela vägen framifrån och bak till krokböjen. sedan tillbaka till krokögat med bindtråden. Nu ska du vika monolinorna bakåt längs med bägge sidorna på kroken och binda en gång till fram och tillbaka med bindtråden för att säkra den bakre kroken riktigt rejält om "den store" skulle hugga.Klipp bort överskottet av monolinorna vid krokböjen nu. Lacka gärna en gång över hela den
främre kroken nu.
Bind fast ett silvertinsel vid krokögat och ribba bak till krokböjen och fram till krokögat igen, bind fast.
Nästa moment är att binda in ett struphackel i vitt, gärna från höna med lite mjukare hackel på krokens undersida.
Efter det så ska övervingen börja bindas in, först börjar jag med en bit ljusblå räv som sträcker sej till den bakre krokens krokgap. Därefter binder jag in ett krystal flash strå på bägge sidor om flugan i en neutral färg som pearl eller liknande.
Nästa färg i vingen blir grönt, (Jag har testat tre olika nyanser på den första bilden.) Här ovanför är den olivgrön.
Jag avslutar med något längre rävsvans i svart som jag binder in som rygg, så att den nästan når ända bak på flugan.
Klart....
Nu måste jag binda några till så jag också kan fiska med denna flugan.
Men det får bli en annan dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar