måndag 5 april 2010

Djungeltupp för den händige.

Djungeltupp på latin: Gallus sonneratii
Det är väl ingen hemlighet att priset på en djungeltuppnacke ofta avskräcker för inköp. Man kan ju om man vill, köpa en lägre graderad nacke för billigare penningar på bekostnad av kvalitén som oftast betyder att spetsarna är kluvna. Det ser ju tyvärr ganska sorgligt ut när man binder en fluga som man vill ha djungeltupp kinder på om fjädrarna spruckit.Jag har en nacke som de finaste fjädrarna börjar ta slut på nu efter många fina laxflugor. Man vill ju gärna binda sina flugor på bästa möjliga vis.Jag är lite för snål för att bara skrota så många "nästan" hela fjädrar som det ändå finns kvar på denna Djungelcook nacken. Så jag började testa lite olika knep för att utnyttja den till max. Jag gjorde några tappra försök med att lacka med Fly-tite som jag läst mej till att det skulle funka bra, men jag hittade aldrig nån bra beskrivning som fungerade för mej i allafall.
nu har jag kommit fram till en teknik som är snabb och resultatet blir precis så bra som jag önskar att det ska vara.
Så om du har en nacke med många kluvna spetsar eller har funderat på att köpa nån lite billigare variant så kanske du har nytta av tipsen i bildsekvensen här.
Lycka till....

1 kommentar: